Dette indhold er sponsoreret
En god klassekultur kan være med til at skabe et trygt og motiverende læringsmiljø, hvor eleverne trives og udvikler sig. En god klassekultur handler blandt andet om at have fælles regler og normer for, hvordan man behandler hinanden og omgås i klassen. Det er en fordel, hvis lærerne tager initiativ til at skabe en god klassekultur fra starten af skoleåret. Det kan eksempelvis være ved at lave en fælles aktivitet, som eksempelvis at tjene penge til klassekassen ved at sælge produkter – læs mere på dugnaden.no. Det kan også være lege, som alle eleverne deltager i.
Hvad er god klassekultur?
En god klassekultur er en kultur, hvor der er respekt for hinanden. Det betyder, at man lytter til hinanden og tager hensyn til hinandens behov. Derudover er det også vigtigt, at man sætter grænser for, hvad man vil acceptere fra andre. En god klassekultur handler også om at vise empati overfor andre – både medlemmer af ens egen klasse, men også overfor andre mennesker i samfundet.
Hvilke aktiviteter kan man lave for at styrke klassekulturen?
Der er mange ting, man kan lave for at styrke klassekulturen. For det første kan man sørge for at have en god dialog med hinanden, og være åbne overfor hinandens meninger og holdninger. Dette giver et bedre sammenhold i klassen, og gør det lettere at tale sammen om de ting, der optager jer. Derudover kan I også lave nogle fælles aktiviteter udenfor skolen, som I kan hygge jer med sammen. Dette kan være alt fra en tur i biografen til en fælles weekendtur eller ferie. På den måde bliver I bedre til at kende hinanden på en anden måde, end I gør i skolen, og I vil opleve et større sammenhold i klassen.
Lærerens rolle
Det er vigtigt, at læreren sætter sig tid til at arbejde med klassens kultur, og finde ud af hvad der virker for netop denne klasse. Det kan nogle gange kan det være små ting, der gør den store forskel. Eksempelvis kan det være et spørgsmål om placering af borde og stole i klassen, eller måske er det et spørgsmål om hvordan man bedst muligt motiverer eleverne i undervisningen. Uanset hvad det drejer sig om, så er det vigtigt at læreren tager ansvar for sin egen rolle i forhold til at skabe en god klassekultur – både for elevernes skyld, men også fordi det vil have en positiv indflydelse på undervisningen generelt.
Det er altafgørende for en god klassekultur, at der er respekt for hinanden. Dette opnås blandt andet ved at læreren sætter en positiv tone, og at eleverne føler sig trygge.