Restaurationsbranchen er en af de sværeste at tjene penge på. Konkurrencen er høj. Ligeså er de faste omkostninger. Og indtjeningen per kunden er relativ lav, i forhold til hvor længe de opholder sig i dine dyrt betalte lokaler. Derfor er det vigtigt, at du hele tiden har fuldt hus i din café.
Hvis du endnu ikke har startet din café, kan du besøge Cosina i Aarhus, som blandt andet tilbyder inventar og maskiner til caféer, men også rådgivning i hvordan man bedst markedsfører en café.
Men hvordan får man fuldt hus i sin café?
Hvis du allerede har en café med et bestemt koncept på en placering der ikke lige kan ændres, så skal man kigge på, hvordan man får noget synlighed hos målgruppen. Altså arbejder med nogle klassiske marketingkanaler der kan skaleres op eller ned. Vi har jo ingen interesse i, at vi betaler annoncekroner for flere gæster end der er plads til, men på den anden side, vil vi gerne kunne nå ud til endnu flere i målgruppen i perioder, hvor der meget få gæster.
Det nemmeste, og måske endda billigste, værktøj vi kan tage fat på, for at få nogle flere kunder i butikken, er ved at bruge sociale medier – både ved at lave opslag til følgerne og ved at lave annoncering til en bestemt målgruppe. Her er det vigtigt, at du kan lokke med et særligt tilbud, f.eks. brunch til halv pris eller gratis kaffe ved køb af kage. Det skal være noget der får de lokale til at ændre deres adfærd. Ellers bliver annoncen kun effektiv blandt dem der alligevel havde tænkt sig at besøge en café. Cafébesøg er typisk ikke noget man planlægger flere dage forud. Så du har mulighed for at få kunder ind, der ellers bare havde tænk, at de ville købe en kage ved bageren og side på sin terrasse eller balkon og nyde den med en kop hjemmebryg. Hvis
Da annoncering på sociale medier koster penge, og hurtigt løber op i flere hundrede kroner, hvis man skal ramme nok kunder, er det vigtigt, at man kun bruger det i perioder med overkapacitet i caféen.
En billigere løsning kunne være at bruge tid og energi på at lave events, PR og andre offline tiltag der øger kendskabet og ikke mindst målgruppens præference for din café. Dette skaber en mere vedvarende effekt, som gør, at når målgruppen beslutter sig for at tage på café, så vil de vælge din café. Dette er altså ikke noget man kan skrue op og ned for som man har lyst, og derfor vil man i perioder have overkapacitet eller underkapacitet. Dette er en svær disciplin, fordi det stiller krav til din kreativitet, din tid og muligvis også likviditet, da det kan være dyrt at investere i sådanne tiltag. Fordelen er så, at når man med succes har udført disse aktiviteter, så vil man få loyale kunder ind lang tid efter.
Jeg vil anbefale denne mere bæredygtige form for markedsføring til alle dem der starter op, men når man har etableret en sund forretning, kan man begynde at teste forskellige online annonceringsmuligheder og finde ud af om man kan optimere indtjening på en klog måde. Fordelen ved online marketing er jo, at man kan måle rigtig meget.